De geschiedenis van de Solex

3800

De bakermat van de Solex ligt in Frankrijk waar begin van de vorige eeuw twee mannen de “Societé Goudard et Menneson” oprichten.

In 1948 arriveerde het eerste exemplaar in Nederland bij de firma Stokvis in Rotterdam, deze firma was een handelsonderneming die onder andere stofzuigers van het merk Erres verkocht.
Solex type 02

In 1949 kwam er een run op dit simpele bromfietsje, zo erg zelfs dat er doktersattesten, urgentieverklaringen er aan te pas kwamen om een Solex te bemachtigen. Er was in die tijd een wachttijd van ruim acht maanden voor een Solex. In 1955 waren er al ruim 110.000 Solexen gebouwd en jaren achtereen was er een felle strijd tussen Solexen en Mobilette.
De firma Stokvis is later een samenwerkingsverband aan gegaan met de firma van der Heem in Den Haag en samen hebben zij duizenden Solexen op de Nederlandse markt gebracht.
In de beginjaren van de Solex was er maar een type, namelijk de zg. Peperbus, welke van 1948 tot en met 1953 is geproduceerd. In die tijd moest men nog in het bezit zijn van een rijbewijs en kreeg de Solex meestal een provinciaal kenteken.


Solex type 04

In 1954 kwam er een nieuw type op de markt dat luisterde de mooie naam : suikerpotje/sleutelgat met een zwanenhalsframe in de kleuren zwart en groen.
Half 1957 kwam er wederom een nieuw type, het “koffertje”, dit type wist zich ruim drie jaar staande te houden en werd in 1960 opgevolgd door het type “Oto”, een type dat maar liefst tot 1967 in productie is gehouden.
Natuurlijk werden er in al die jaren verschillende veranderingen toegepast, vooral om de dreigende concurrentie met andere merken aan te gaan.
In 1968 kwam de productie op gang van de “3800” met daar nog tussendoor de productie van de 5000, het Solexen met de zeer kleine wielen en de Solex Flash met cardan aandrijving.

Solexverhuur Akersloot

lekkeruit